Ateenas toimus Euroopa jooksukonverents

Möödunud nädalal, 8.-10. novembril toimus Ateenas Euroopa Kergejõustikuliidu jooksukonverents, kus osales ligi 400 võistluste korraldajat ja valdkonnaeksperti.

Eestit esindas konverentsil Eesti Kergejõustikuliidu juhatuse liige ja jooksuentusiast Mart Einasto. Lisaks põnevate ettekannete kuulamisele esines ta paneeldiskussioonis “Trail running and our road to sustainability”.

Mart Einasto kokkuvõte jooksukonverentsist:

ERBC 2024 Athens IV

Just sellise kena akronüümi taga peidab ennast Euroopa Jooksuäri Konverents, mis üle aasta kutsub kokku kõiki jooksukorralduse vallas tegutsejaid või sellega seotud olevaid isikuid. Euroopas neljandat korda, Ateenas, 8.-10. november. Suurem kui eales varem (üle 400 osaleja), kaks tihedat päeva täis intensiivseid mõttetalguid kõiki jooksuvaldkonna tegijaid huvitavatel teemadel. Järgnevalt mõned värsked mõtted otse sündmuspaigalt, jagatuna kuue teema vahel.

Kohal olid rääkimas ja kuulamas:

  • „Suured“ – Berliini, Chicago, Londoni, UTMB, Kopenhaageni – keda sellest aastast võime suureks kutsuda – jpt korraldajad. Teenusepakkujad – MyLaps, Ahotu/World Marathons jpt.
  • Paljude, paljude eri riikide „athleticsite“ esindajaid ning muidugi tähtsad kergejõustikujuhid – tõepoolest on World Athletics’i suund võita uuesti jooksjate süda jõudnud Euroopale pärale.
  • USA! RunningUSA ja Chicago maratoni „bossid“ tegid südantsoojendavad ettekanded. Ja palju teisi USA teenusepakkujaid ja korraldajaid oli kohal.
  • Mõned Aasia ja Ladina-Ameerika suured jooksukorraldajad rääkisid oma kogemustest ning ka mõned Musta Mandri esindajad.

Trendid:

  • See oli pärast Covidit esimene Hea Aasta. Suured üritused müüsid end välja minutitega, pisut väiksemad natuke pikema ajaga, aga „läbi aegade“ rekordeid lõid kõik.
  • Kõndijad on oodatud! Kõndijad on Suur Äri! Ainult tänu kõndijatele me kasvame ja areneme! Kõndijad tulevad hulgakaupa! Me peame kõndijatele suunatud teenuseid välja töötama! Nii rääkisid Londoni, Kopenhaageni kui ka teiste üliedukate ürituste korraldajad.
  • Erinevad (maantee, maastiku jms) jooksude meistrivõistlused tahetakse viia laiapõhjaliseks ja massidesse. Laiapõhjalisuse all peetakse silmas „rahvaste võistlemist“ – arvesse lähevad riikide 25(!) parimat. „Aafriklased“ jäävad kõrvale. Igale distantsile oodatakse mitukümmend tuhat osalejat, ka kõndijaid.
  • Treilid ehk maastikujooksud on kiirel tõusuteel. Neid tuleb juurde, neid müüakse minutitega välja, neid armastatakse väga nii kogenud kui noorte harrastajate poolt. Oleks vaid rohkem lühemaid – 5 ja 10 kilomeetri maanteejooksjatele sobivaid, linnadele lähemal ja lausa linnades (citytrails). Suurte jooksude korraldajad ootavad neid pikisilmi.
  • Ja tulekul on muidugi palju rohkem ja palju personaalsemaid teenuseid.

Tehnoloogia:

  • „Korraldajateenused“ – ajavõtt, numbrid-medalid, muu nänn, raja tähistamine – kõik liigub paindlikkuse, skaleeritavuse, kiiruse, mitmekesisuse, personaliseeritavuse suunas. Ja suurte sammudega. Ja kõigi toeks pakutakse erinevaid tugiteenuseid ürituse paremaks juhtimiseks, jälgimiseks, riskide vähendamiseks. Ja kõik see maksab – mis muud kui tuleb kasvada.
  • „Jooksjateenused“ toovad heldimuspisara silma. Võtmesõnad: pildid ja videoklipid kohe, online, sinna kuhu jooksja/kõndija soovib: Instasse, Facebooki, Tik-Toki… või ema või abikaasa e-mailile. Toodi elust võetud juhtumeid. Näiteks vahva hüppega finišeerinud tütarlapse otse Instagrammi läinud videoklipp tõi tütarlapsele sadu õnnitlusi telefoni avamise hetkeks mõni minut hiljem ja kogus paari päevaga 65 miljonit vaatamist. Abiks nende leidmisel, monteerimisel ja õigesse kohta paigutamiseks on AI.
  • Minu eriline lemmik oli jooksja virtuaalne kaaslane. Neile, kes joostes midagi kuulavad – muusikat, raamatuid, taskuhäälinguid – ütleb „kaaslane“ jooksu ajal kilomeetreid, tutvustab vaatamisväärsusi, teatab wc-dest ja joogipunktidest. Ja seda kõike sulle sobiva häälega – võid valida tuntud näitlejate hulgast või ka oma abikaasa hääle. Seda saab eri viisidel kasutada nii üritustel kui ka harilikel treeningutel. Muide, see süsteem on välja töötatud Egiptuses.

Jooksjad:

  • Numbrid – või teadus, kellele nii usutavam tundub – kinnitab, et müüt Põlvkond Z/nutipõlvkonna jooksu ja ürituste pelgusest on vale. Vastupidi, kuid peab arvestama, et nende ootused on teistsugused. Nad tahavad: personaalsust ja vastavaid teenuseid – ka vana hea „(sponsor)kingipakk“ on igati tore asi, eriti kui see oleks personaalne. Rada olgu põnev – pakutagu vahvaid lugusid, esinejaid, meelelahutust. Aeglane tempo ruulib täiega! Ja keelekasutus olgu nendepärane! Suunamudijad ja sotsiaalmeedia on kas just jumalad aga iseenesestmõistetavad eeldused. Muidugi ma lähen üritusele, millest on lahedad klipid ja Mudija-X soovitab. Ja nad on kohal: lojaalsed, sõbralikud, ei virise, heatujulised, abivalmis, hoolivad nii üksteise kui ka teiste suhtes. Imeline publik.
  • Vanad ehk siis Covidieelsed jooksjad on tagasi. Aga nendegi sihid on muutunud. Aeglasem tempo, sõbralik suhtumine ja … kõik need teenused mida ka Z ootab. Sest ajad on muutunud.
  • Euroopa jooksjad/kõndijad on rohkem kui elas varem valmis huvitavate kogemuste nimel reisima ja uusi üritusi avastama – igas vanuserühmas, igast soost, igast riigist.
  • Aasialased – Hiina, Indoneesia, Jaapani, Malaisia jt „kolme kümnendiga“ jõukaks saanud põlvkonnad tahavad nautida Euroopalikke üritusi. Pealinnades või muidu ajaloolistes linnades. Nad tulevad hulgikaupa ja kulutavad kõvasti – eriti siis kui nende teenindamiseks on paketid kokku pandud. Ja neid jagub igale poole – olge ainult valmis vastu võtma.

Vaade tulevikku:

  • Kõvasti tehakse tööd läbilaskevõime parandamiseks. Suured kasvavad suuremaks – paarkümmend tuhat osavõtjat on tavaline, rühitakse 60, 70 ja 80 tuhande suunas.
  • Koostöö! Korraldajad pakendavad teiste üritustega kokku nii oma riikide siseselt kui ka rahvusvaheliselt – sarjad, ühised teenused, ühisbränding, partnerteenused, hinnasoodustused – kõike kasutatakse ja kõik toimib.
  • Nišiüritustele on meeletu turg. Põneva loo taustal koostatud hea tasemega eliitürituse eest ollakse valmis maksma. Taset tagada pole lihtne, aga preemiaks on parim mõeldav: tõhus suust-suhu reklaam ja väga kõrge määr teistel selle korraldaja üritustel osaleda.

Üritus (ERBC) ise:

  • On soe – suhelda saab palju ja otse. Kõige suuremad ja tähtsamadki räägivad palju, asjast ja otse kuis sa vaid küsid.
  • On südamlik – keegi pole väike või vähetähtis. Kõigi jaoks on aega. Iga idee on teretulnud ja ärakuulamist väärt, palju jagatakse otsekontakte.
  • Ja väsitav – päevad algava vara ja lõpevad hilja.
  • Järgmine kord Portos, kahe aasta pärast, 2026.

Mart Einasto, Eesti Kergejõustikuliidu saadik Ateenas

    nike
    Team-Estonia_logo-r6ngasteta
    utilitas-logo
    Mesikäpa uus logo-1
    Coop_Pank_color
    audilogo
    VarskaOriginaal_logo
    tradehouse_logo_1020x300
    RGB_Favorte_logo_horizontal
    Rödl&Partner_Logo-black-on-white
    Eesti_Rahvusringhääling_logo
    eesti-kultuurikapital-logo
    eesti-kultuuriministeerium
    Tallinna-Kultuuri-ja-Spordiamet-logo-sinineRGB
    Erasmus+ sinine loosungiga EST